NAKUNA valittiin 40 parhaan näyttelyn joukkoon Milanon designviikolla

24.04.2017
Anna Berg

Muotoilun opiskelijat tarjosivat näyttelyvieraille yli 1000 jäädytettyä suomalaista marjaa

Laavu-installaatio, kuva: Valentina Casalini

NAKUNA-näyttely vei Aalto-yliopiston opiskelijoiden kokeellista muotoilua Milanon designviikolle, vallaten Milanon kielitieteellisen seuran historiallisen rakennuksen, Circolo Filologico Milanesen kokonaan näyttelytilaksi 4. – 9.4.2017. Näyttelyn kolme suurta, interaktiivista installaatiota Laavu, Ikkuna ja Manifesti, veivät yleisön moniaistiselle matkalle suomalaisuuden ytimeen ja arvoihin, juhlistaen satavuotiasta itsenäistä Suomea.

Laavu oli saanut inspiraationsa suomalaisista jokamiehenoikeuksista tarjoten palan luontoa juurevien suupalojen muodossa. Opiskelijat Suhyun Park sekä Annukka Svanda olivat keränneet lahjoituksina suomalaisten pakastimista marjoja ja sieniä ja tarjoilivat näitä kauniina annoksina vieraille. “Toimme Milanoon 750 lähdevedestä jäädytettyä ‘mehujäätä’, yli tuhat marjaa ja yli tuhat sientä”, Park kertoo. Samalla jaettiin tarinoita ja tietoutta suomalaisten elävästä suhteesta metsään. “Suomessa on vielä jonkinlainen metsästäjä-keräilijä -kulttuuri elossa”, Svanda toteaa.

Saunakulttuuria käsittelevä Ikkuna heijasteli suomalaisten tapaa olla aitoja ja avoimia, kutsuen näyttelyvieraita pohdintoihin itsestä ja suhteesta muihin. “Valitsimme aiheeksemme saunan, koska siellä ihmiset ovat tasa-arvoisia riisuessaan statussymbolit yltään”, opiskelija Samuli Helavuo kertoo. Alastomia saunojia luonnossa esittelevä monikanavainen videoinstallaatio nosti esiin kulttuurisia eroja. “Jotkut vieraista keskittyivät kommentoimaan esiintyjien vartaloita. Se kertoo joidenkin kulttuurien perfektionistisesta suhtautumisesta ruumiillisuuteen“, pohtii opiskelija Monica Romagnoli.

Manifesti-installaatio syntyi puolestaan kunnianosoituksena suomalaisen kulttuurin ilmaisun ja sananvapaudelle, tarjoten vieraille mahdollisuuden tulla osaksi näyttelyä sanojen ja lauseiden muodossa. Kaksi vanhaa kirjoituskonetta oli valjastettu näyttelyn vieraskirjaksi liittämällä niihin jatkuvasti liikkuva paperirulla. “Emme kerro vieraille, mitä ajatella, vaan he määrittelevät itse mikä Manifestin sanoma on“, toteaa opiskelija Dario Vidal.

ikkuna_casalini_w700.jpg

Ikkuna-installaatio, kuva: Valentina Casalini

Ensimmäinen muotoilun laitoksen taiteellisen toiminnan kärkihanke

Muotoilun laitoksella projektia vetivät taideteollisen muotoilun professori Timo Salli, kalustemuotoilun professori Ville Kokkonen ja nykymuotoilun lehtori Anna-Mari van der Lei. Professori Turkka Keinonen oli lisäksi mukana käynnistämässä hanketta. “Milanon designviikko on muotoilumaailman tärkein vuosittainen tapahtuma. Päätimme siis lähteä haastamaan muotoiluosaamisen kovinta kärkeä. Tavoitteena oli luoda tapahtuma, jolla on selkeä identiteetti, ja että herättäisimme kiinnostusta kokeellisen muotoilun kentällä, kärkenä vahva taiteellinen toiminta”, Timo Salli kertoo.

NAKUNA valittiin 40:n parhaan näyttelyn joukkoon Milano Design Award -kilpailussa, joka nostaa esiin parasta näyttelysuunnittelua designviikolla. Palkinto on desingviikon tavoiteltu kohokohta. Salli kommentoi: “Meidät valittiin mukaan yli kahdentuhannen tapahtuman joukosta. Tässä ryhmässä kilpaillaan sellaisten toimijoiden kuten Lexus, Cos, Ikea jne. kanssa.” NAKUNA oli myös ainoa kilpailuun mukaan päässyt suomalainen näyttely.

Näyttely sai myös huomiota italialaisessa lehdistössä ja keräsi kävijöiltä positiivista palautetta. “Palautteissa nousi esille erityisesti näyttelyn ehjä tarinankerronnallinen kokonaisuus, mikä usein puuttuu koulujen esiintymisissä designviikolla. Sana oli kiertänyt viikon aikana Milanossa ja monet tulivat katsomaan näyttelyä kuultuaan, että tämä näyttely pitää kokea paikan päällä”, kertoo Ville Kokkonen.

Näyttelyn kokoaminen vaati yhdentoista opiskelijan ryhmältä pitkäjänteistä työskentelyä ja monialaista osaamista: Mukana oli opiskelijoita muotoilun, median ja tuotantotalouden laitoksilta.“Projekti oli kaikille opiskelijoille ensimmäinen tämän kokoluokan produktio ja joillekin ensimmäinen kansainvälinen esiintyminen.” Ville Kokkonen summaa.

"Halusimme avartaa ihmisten näkemyksiä siitä, mitä nykypäivän muotoilu voi myös olla ja minkälaisia eväitä Aalto-yliopisto on meille antanut muotoilijoina. Tiesimme, että tämän tyyppinen, kokeellisen muotoilun näyttelyn vieminen Milanon muotoilumessuille, joka koostuu suurimmaksi osaksi tuotemuotoilusta, sisältäisi omat riskinsä, mutta halusimme pysyä aitoina ja uskollisina näkemyksillemme. Rohkeus ja vahva usko omaan ja ryhmän työhön kannatti” opiskelija Amanda Colliander näyttelyn brändiryhmästä kommentoi.

Installaatioiden lisäksi NAKUNA esitteli kattauksen eri ohjelmien projekteja muotoilun laitokselta: Hanna-Kaisa Korolaisen sekä Aamu Salon tekstiilitaidetta, puustudion kokeellisia tuotteita, Bang & Olufsenin kanssa yhteistyössä toteutettuja äänentoistolaitteiden konsepteja sekä selluloosan käyttöä uusissa biomateriaaleissa tutkivan CHEMARTS -projektin. Näyttelyssä järjestettiin lisäksi yhteistyössä suomalaisen designtapahtuma Habitaren kanssa kolme keskustelutilaisuutta, joissa oli mukana kansainvälisiä huippumuotoilijoita, kuten suunnittelija Sam Hecht Industrial Facility -yrityksestä, suunnittelija Inga Sempe ja MUJI brändin toimitusjohtaja Masaaki Kanai.

Opiskelijat: Mervi Antila, Amanda Colliander, Samuli Helavuo, Heli Juuti, Nathalia Mussi, Suhyun Park, Dario Vidal Pellikka, Monica Romagnoli, Aino-Nina Saarikoski, Annukka Svanda, Andre Vicentini.